GRENDEL
A projekt célja az volt, hogy támogassa a Duna menti hajózási vállalatokat és közintézményi partnereiket a belvízi hajózási ágazat ökológiai és gazdasági modernizációjában, valamint a szükséges átmeneti intézkedések meghatározásában és megvalósításában.
A célzott tevékenységek felhívták a figyelmet a Duna-flotta üzemeltetői és az ágazat szereplői körében az új szabályozások hatásaira, a légszennyezést és energiafelhasználást csökkentő fejlett technológiákra, valamint a digitalizációra épülő korszerű szállítási és logisztikai folyamatokra.
Ezzel párhuzamosan a GRENDEL projekt támogatta a minisztériumokat és a hatóságokat abban, hogy a Duna menti hajózási flotta üzemeltetőinek beruházási prioritásai alapján állami támogatási programokat (State Aid sémákat) dolgozzanak ki.
A GRENDEL projekt átfogó célja a Duna-flotta környezeti és gazdasági teljesítményének javítása volt. Arra törekedett, hogy elősegítse a belvízi hajózás (Inland Waterway Transport – IWT) szélesebb körű elfogadását és használatát mint környezetbarát szállítási módot, amely hozzájárul a gazdasági növekedéshez és a fenntarthatóbb közlekedési rendszerhez a Duna-régióban.
A projekt a flotta modernizációjának több aspektusát is érintette:
- az alacsony szén-dioxid-kibocsátású és alternatív üzemanyagok használatát,
- a levegőszennyező anyagok (CO₂, NOₓ, PM) kibocsátásának csökkentését,
- az energiafelhasználás mérséklését, valamint
- a szállítási és logisztikai folyamatok fejlesztését, hogy a Duna menti belvízi hajózás jobban integrálódjon a logisztikai láncokba új szolgáltatások, digitális adatmegosztás és hatékonyságot növelő eszközök segítségével.
A projekt háttere
A GRENDEL projektet az Európai Unió (ERDF, IPA) társfinanszírozta a Duna Transznacionális Program keretében, és 30 hónapon keresztül valósult meg (2018. június – 2020. november között).
A projektet egy nemzetközi konzorcium hajtotta végre, amely 13 társfinanszírozott szervezetből és 10 stratégiai partnerszervezetből (közlekedési minisztériumok, hajózási vállalatok, szakmai szövetségek és hatóságok) állt, 7 Duna menti országból.
A projekt teljes költségvetése 1 824 999,20 euró volt, ebből az ERDF hozzájárulása 1 481 137,05 eurót, az IPA hozzájárulása pedig 70 112,25 eurót tett ki.
A projekt adatlapja innen letölthető, további információk pedig elérhetők a következő oldalon: www.interreg-danube.eu/grendel